gamla fotografier

Det har blivit väldigt mycket shopping under den senaste tiden p.g.a Köpenhamn-resan, så jag tänkte beta av det lite genom att visa er lite nya småprylar!

Det där lilla fotografiet ska förresten markera början för min nya samling. Det är ju så intressant att fundera över människorna! Vem var de, vad gjorde de innan bilden togs, var togs den... och så såklart vad som hände med dem sedan! Lite som med vintage-kläder faktiskt. Vem bar den här klänningen före mig, och hur såg den personens liv ut?

nytt från stockholm

Jag var i Stockholm över dagen igår med min pappa, och kunde såklart inte låta bli att få med mig lite hem! Köpte min nya favoriblus (ni kommer få se mer av den senare, det kan jag lova) och college-tröjan på Beyond Retro och sen två LP-skivor på Emmaus.

Blev även streetstyle-fotograferad för japanska Nylon Magazine! Ska bli intressant att se sedan.

I just wanna get along

photographer: Eleanor Hardwick
model: Coco
magazine: Rookie

the virgin suicides (1999)

Hade egentligen planer på att gå och lägga mig tidigt igår, men bestämde mig för att kolla på the Virgin Suicides istället. En film baserad på Jeffrey Eugeniders roman med samma namn och som har samma regissör och huvudskådespelerska som i en av mina favoritfilmer (Marie Antoinette, 2006). Det är alltså inte särskilt förvånande att jag älskade den!

Filmen utspelar sig i en liten förort i USA under 70-talet, och handlar om familjen Lisbon och de fem strängt hållna döttrarna i familjen som en efter en begår självmord. Det hela börjar med att den yngsta dottern, Cecilia (13) försöker ta livet av sig utan att lyckas. I ett försök att muntra upp döttrarna arrangerar fru Lisbon då en fest. Cecilia ursäktar sig från festen, för att sedan hoppa ur ett fönster, rakt på ett spetsigt staket. Historian berättas av de grannpojkar som tillsammans beundrar flickorna från långt håll, och vittnar om hur dem inte ens som vuxna kan förstå vad som ledde till Lisbon-systrarnas självmord.

''So much has been said about the girls over the years. But we have never
found an answer. It didn't matter in the end how old they had been, or that
they were girls... but only that we had loved them... and that they hadn't
heard us calling... still do not hear us calling them from out of those rooms...where
they went to be alone for all time... and where we will never find the pieces to
put them back together.''

note: inga gif:s är mina.

köpenhamn (dag 1)

När klockan närmade sig tre var vi äntligen i Köpenhamn!

Vi gick direkt till hotellet, som bara ligger något kvarter från centralstationen.

Sen ut igen!

Vi bestämde oss för att gå igenom Strøget, då vi inte hade så mycket tid innan affärerna skulle stängas. Skulle ju kännas lite konstigt att åka därifrån utan att ha sett världens längsta shopping-gata också, eller hur?

Köpte en himla fin tröja på Monki, får visa den när jag kommer hem sedan.

Fina byggnader längst med Strøget.

Det finns ju såklart jättemånga gatumusikanter och liknande ut efter gatan, men det här var faktiskt riktigt coolt. Han sitter med ögonbindel och spelar klassisk musik - på glasflaskor.

Sen kom vi fram till Nyhavn!

Där finns det massor av färgglada hus och restauranger.

Så där satte vi oss! Jag åt skaldjurssalad med vitlöksräkor och musslor.

När vi hade ätit upp gick vi en liten promenad tillbaka till hotellet, och jag åt en crêpe med nutella & banan. När vi kom tillbaka till hotellet var jag så trött att jag bara la mig på sängen och somnade, så jag missade att blogga hehe. Sorry för det!

på tåget

Hej hörni! Sitter nu på tåget ner mot Köpenhamn nu. Beräknad tid kvar: 5 timmar. Tänkte fördriva tiden med att läsa det nya numret av Rum Hemma (där Elsa Billgren förresten är med) och lite Sherlock Holmes. Bloggar lite ikväll om vad vi hittat på idag!

söndagsinspiration: inredning

Hotellkänsla, udda tavlor, mönster och färger tillsammans med glas, 60-talsinspirerat, teak, böcker, smarta tidningslösningar och ett överflöd av växter är tydligen något jag är väldigt förtjust i, om man ska tro inspirationsmappen. Och visst är det väl en ganska bra mix, trots allt?

köpenhamn

Håller på att packa för fullt här hemma, för imorgon åker jag till Köpenhamn! Håller även på att kolla upp lite livsviktiga grejer, typ som var de bästa second hand-affärerna ligger haha. Har faktiskt aldrig varit i Danmarks huvudstad förut, trots att jag har danska släktingar utspridda över landet. Så det blir intressant!

Det finns förresten wi-fi på hotellet, så jag kommer blogga som vanligt!

två frukostar

Fredag: I fredags åt jag och mamma frukost ute. Jag köpte en ost&skink-baguette och te.

Lördag: Riskakor med sourcream&onion-smak med ost och paprika på samt rabarber&vanilj-te och apelsinjuice.

Bara två frukostar den här gången. Nästa vecka blir det sju stycken!

guan zeju

Råkade komma över en bild av en utav kinesiske Guan Zejus tavlor och fastnade direkt. Så otroligt vackra.

goda frukostvanor

Jag har varit sjukt dålig på frukostfronten under den senaste tiden, så nu ska jag börja dokumentera den på bloggen en gång i veckan! Nu när det är sommarlov så har man ju oftast lite extra tid på morgonen och frukosten ska väl vara dagens viktigaste mål, så vad kan vara bättre än att spendera tiden på det? Har redan börjat leta upp lite intressanta idéer som kan göra det hela lite roligare. Wish me luck!

tältning

Hej hörni! Får ursäkta att det inte blev någon bloggning igår, men några kompisar ringde och frågade om jag inte ville vara med och tälta, så det var bara att hoppa på bussen. Det var hursomhelst jättekul, men vi fick inte så mycket sömn så jag tog bussen hem för någon timme sedan haha.

i rymden finns inga känslor

Kollade på ''I rymden finns inga känslor'' idag för andra gången, och jag måste säga att jag älskar den filmens estetik. Sådär lagom kitschigt, liksom. Kan väl inte klaga över Bill Skarsgård heller, haha...

mitt rum

Apropå kontor och sånt; såhär ser mitt rum ut just nu! Har inte hittat någon passande skrivbordsstol än, men jag letar på. Vi har haft visning här nu, så jag ska bara bo här någon månad till. Sen kommer det bli mycket om inredning, det kan jag lova!

Jag glömde förresten min laddare till systemkameran hos pappa, så jag kommer vara tvungen att ta bilder med iPhonen tills på Fredag, haha. Sorry!

kontorsinspiration

ph: unknown

nygammalt

Köpte dem här shortsen för ett antal veckor sedan på en loppis, men då var dem inte alls lika snygga. Fick tack och lov fått en liten symaskin från min mamma när jag fyllde år, så det var jättelätt att fixa till dem! Jag är supernybörjare när det gäller att sy kläder, men det tog bara 10min. Ska försöka trixa lite med mina andra kläder också innan jag köper tyg. Det är ju så kul!

japanese parasol

Har glömt att visa er det här parasollet jag köpte i Amsterdam. Blev kärlek vid första ögonkastet, haha. Just nu hänger det lite snyggt på en hylla och agerar prydnad här hemma...

English: I've made a translate-button now! Try it out by pressing the button under the archive.

blandat från senaste tiden

Översta raden: Jag sov över hos min farmor en natt, och vi gick på självplock (första gången för mig!) och plockade jordgubbar.
Nedre raden: Två bilder från när jag var på stan med några kompisar häromdagen. Vi åt jättegod kycklingsallad och chillade i en provhytt.

Översta raden: En fin kolonilott jag gick förbi från en väns fest. Vi hade lånat hennes släktings kolonilott och grillade och kollade på film. Jag sov även över där. Kul! Och så en bild på ett par maki-rullar vi beställde hem häromdagen. Dör så gott.
Nedersta raden: (Louises bild) Jag och några vänner var på bio igår och kollade på Spiderman 4 i 3D, och dagens frukost!

English: Photo 1, 2: I slept over at my grandma's house the other day, and we went to a strawberry field and plucked strawberry's. It was fun, so I'm thinking about doing it again. Photo 3,4: To pictures from when I went out shopping with my friends. We ate a delicious chicken-salad and chilled a bit in a fitting room. Photo 5: I went to a sleepover-party where we grilled hamburgers and watch movies. Fun! Photo 6: Some maki-rolls we ate the other day. So yummyyyyy... Photo 7: I went to the cinema with some friends yesterday and watched Spiderman 4 in 3D. Photo 8: Today's breakfast.

palace hotell

Hej vänner! Jag sitter och kollar på en dokumentär just nu, och jag känner att jag måste dela med mig av den så snabbt som möjligt då den bara finns ute i 6 dagar till.

Dokumentären handlar om 94-åriga Maja Nyblom, en hotelldirektris som driver ett hotell på 20 rum, 48 bäddar och tre våningar - helt ensam.

Och inte vill hon ha hjälp heller - det går för långsamt!

Det är jätteintressant, så kolla in dokumentären på SVT Play hörni! Det är bara att trycka här.

English: I'm watching this documentary right now about Maja Nyblom, a 94 year old hotel owner. She takes care of a whole hotel with 20 room, 48 beds and 3 floors - all by herself. And no, she don't want any help - it goes too slow then! Sadly, there's no english subtitles.

dag 2 (amsterdam)

Lördagen var den första hela dagen, och vi gick upp tidigt för att hinna med så mycket som möjligt. Under den dagen skulle vi gå på museum, shoppa, åka en sightseeing-tur och sist men inte minst - gå på mamma-restaurang. Spännande, spännande.

Såg den här lilla affischen precis när taxin skulle åka iväg, och lyckades precis ta en bild haha.

Vår första destination var Amsterdams sjöfartsmuseum!

Därinne var ljuset väldigt dåligt, men det fanns mycket intressant att kolla på. Typ konst och bevarade valögon.

Sen tog vi en taxi till en restaurang som heter Moeders. Och döm inte boken efter omslaget vänner, för även om utsidan ser väldigt minimalisk och hela faderullan...

... så var då insidan inte det!

Vi hade kommit fram till en restaurang som var helt dedikerad till mammor, vilka det satt hundratals bilder av på väggarna!

Så himla mysigt, och världens cirka bästa idé. Glasen & porslinet man åt på var udda, vilket höjde charmkänslan ännu mer. Helt klart bästa stället att gå med sin mamma.

Vi tog chansen och beställde in lite Holländsk mat. Och mat fick vi i stora mängder!

Men sen när vi skulle beställa dessert så märkte vi att solen sken ute, så vi tog efterrätten utomhus istället. Jag kan meddela att cheesecaken var gudomlig; och jag gillar inte ens cheesecake!

Sen så var vi ju naturligtvis tvungna att strosa runt lite och kolla i butiker, eller hur?

Som typ Kitsch Kitchen, den enda butik jag varit i som har piñatas hängande i taket!

Söt mamma + stolar som jag ville släpa hem till Sverige.

Dör lite över hur söta de här ringarna är. Det fanns tillochmed ägg & toast med kaffe!

Finfinfina Amsterdam.

Det här skyltfönstret med leksaker var så sött att jag var tvungen att ta en bild.

Sen så var vi ju såklart tvungna att ta en kopp te och fika lite (är man svensk så är man, haha), så vi slog oss ner på en uteservering precis vid en av kanalerna...

... där vi fick besök av en hund som ville klappas! Hen var ägarens hund, och vi blev jätteförvånade över att hen fick springa runt helt fritt, då det var både bil- & cykelväg precis bredvid.

Förresten, har ni någon aning om hur många cyklar det finns i Amsterdam? Svar: MÅNGA. Har för mig att det finns tre gånger fler cyklar än människor. Det sägs även att det ska ligga flera lager av cyklar på botten av kanalerna, då det händer att folk får för sig att slänga ner cyklar när dem är fulla, haha.

Sen blev vi sugna på att åka turbåt...

... så då gjorde vi det! Hej!

Blev lite kär i den här husbåten. Måste vara färgen. Den hoppade upp på andraplatsen över husfärger direkt (efter gult såklart).

Ett fågelbo! Hoppas verkligen att ägaren till den här båten struntar i att använda den under den här sommaren.

När vi väl var i land sen bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet. Kunde dock inte motstå att köpa en sån här påväg hem. Och det var allt för den dagen!

English: On the Saturday, we woke up early in order to do as much as we could. First, we went to a seafaring museum where there were alot of art and other stuff like... preserved eyeballs of a whale...
After that, we went to a restaurant called Moeders - a restaurant dedicated to mums! There were hundreds of pictures all over the walls, and we ate typical dutch food. Yummy! Then ofcourse, we had to stroll around and look in boutiques too. For example, Kitsch Kitchen! The only store I know which got piñatas on the ceiling. We also took a sightseeing tour in the channels, and I saw a lovely house boat in the most beautiful colour.

2ne1 - I love you

Idag är det en bra dag för idag släppte min favoritgrupp en ny musikvideo. Hurra hurra! 2NE1 är ju såklart lika coola som vanligt, om än lite mindre badass.

Låten nådde all-kill (högst på alla listor) redan innan musikvideon släpptes, och då jag köpte låten på iTunes första dagen den släpptes låg den även högst upp på den elektroniska listan worldwide. Ska bli intressant att se hur högt dem ligger när deras samarbete med Will.I.Am släpps i USA. Can't wait!

English: Today's a good day because today is the day when my favorite group released their new MV. 2NE1 is as cool as always (ofcourse), even if they've put away their badass image a bit in this video. The song reached all-kill (on top of all toplists) even before the MV was released, it was also on the top on the electronic toplist worldwide when I bought the song on iTunes on the release-day. Shall be interesting to see how they'll do when their collaboration with Will.I.Am is released in the US. I sure can't wait!

landsskapströja

Köpte den här tröjan häromdagen, och den är supermysig och fin. Tröjklänningar måste vara världens cirka bästa uppfinning. Går bara runt och myser här hemma, haha.

English: Bought this sweater the other day, and it's super cozy and wonderful. Sweaterdresses has to be the world's best invention.

fredagsinspiration

sources

dag 1 (amsterdam)

Efter att ha landat mitt på dagen samt tagit oss till hotellet blev det dags för att gå ut för att se hur Amsterdam såg ut.

En sak jag upptäckte var att man verkligen har utnyttjat dessa mellanrum mellan fasaderna och dörrarna genom att dekorera dem i fina färger och motiv. Väldigt intressant och fint!

Vi var naturligtvis hungriga efter flyget, så vi satte oss ner på det här mysiga stället.

'
Maten var otroligt god. Stekt potatis, någon sorts fisk (haha, bra koll där) och varma minitomater.

Vi gick direkt till ''de 9 straatjes'', de nio gatorna. Ett jättemysigt område med många mysiga cafeér och second hand-affärer.

Ännu ett exempel på ett intressant sätt att förgylla husen.

Husen är verkligen otroligt långsmala och gulliga i Amsterdam.

Dessa kanaler är verkligen överallt. De båtar som ligger där är oftast inte vanliga båtar, utan husbåtar som i stort sätt ligger där året om.

Ett litet roligt hus i alla färger. Älskar't!

En sak som verkligen skiljer Amsterdam och Stockholm åt är alla dessa VÄXTER.

Tags och klistermärken ÖVERALLT. Märkte dock att de alltid verkade vara på ihopsmockade? Som att alla bara bestämde sig för att ''okej, här håller vi på'' haha.

Förresten, ser ni Karl Lagerfeldt? Märkte honom inte förrän när jag kollade igenom bilderna ordentligt haha.

Det fanns även en hel del graffiti-konst. Men mer om det senare!

Det bor en häxa i det här huset, lovar.

Sen var vi och kollade på Anne Frank-museumet. Vi fick inte ta några bilder, men jag kan berätta att det var otroligt intressant, om än sorgligt.

Lite sanningens ord på någonslags utställning. Artistens namn är Sarah Maple.

Sen avslutade vi dagen med en jättegod middag innan vi gick tillbaka till hotellet. Kyckling med honung, chevreost, pommes och sallad. En helt okej avslutning alltså!

English: We arrived to Amsterdam on the Friday, and then we went straight from the hotel to take a look at Amsterdam. We also visited the Anne Frank museum, a very interesting but sad experience.

amsterdam

På grund av alla de här bloggbytena och så har jag helt glömt bort att lägga upp bilderna från Amsterdam. But fear not! Kommer försöka lägga upp dem allihopa de närmaste dagarna, inklusive dag 1, trots att jag redan har gjort det en gång förut. Har ju massor av små tips jag vill dela med mig av.

English: Due to all my blog-changes the last month, I've completely forgotten to put up all puctures from Amsterdam. But fear not! I'll try to put up all of them in the next few days, inclusive day 1, even though I've already done that once before. After all, I've got lots of small tips I want to share.

ulyana sergeenko f/w 2012

ph: French Vogue

Min favoritdesigner, Ulyana Sergeenko, visade upp sin höst- & vinterkollektion för 2012 idag och här är mina favoriter!

Kläderna ser ut som att de har tagits direkt från en sagobok som vanligt, men den här kollektionen verkar ha en lite hårdare undertoning. Jag älskar verkligen kapporna, materialen och huvudbonaderna. Och är inte den vita finalklänningen helt underbar?

English: Ulyana Sergeenko, my favorite designer, had her f/w 2012 show today and this is my favorites! The clothes looked like they were taken straight from a fairy book as usual. I really love the coats and materials. And isn't that white finaldress just wonderful?

street snaps by Ippei Saito

ph: TALON STREET SNAP

gul & blå

Köpte dem här ursnygga jeansen på en loppis igår. Var helt säker på att de skulle kosta en del med tanke på att de verkar vara vintage från inte mindre än Gul & Blå, men jag behövde bara betala 40 spänn! *lycklig*

Modellen är som ni ser ''Kitty''. Någon som känner igen?

English: Bought these awesome jeans yesterday. Was completely sure that they would cost a lot since they seem to be vintage from Gul & Blå, but I just had to spend 40SEK!

loppis- & slottstur

Igår blev det till att gå upp någorlunda tidigt, för då var det dags för loppisrunda och tur till Nynäs slott! Lyxade till det lite genom att göra en liten tårta av plättar, sylt, socker, jordgubbar, chokladsås och, ja... ännu mera socker haha.

En bild från en loppis där vi var. Dem har alltid så himla fina smycken där. Själv köpte jag en brosch som jag ska visa sen (plus lite annat såklart).

Gaaalet mycket analoga kameror!

Och så kom vi fram till Nynäs slott!

Ett av huset bredvid slottet är har två växthusdelar, varav en är en lummig blomsteraffär...

... och det andra är en restaurang! Jag åt röding med färskpotatis och dillsås, och macarons till fika. Himla gott.

Och så avslutningsvis kan jag väl visa er hur jag såg ut. Invigde mina röda skor, och jag älskar dem så. ♥

English: Yesterday me and my mum went out thrifting and ate dinner at a castle not far from where we live. I bought lots of things that I'll show you guys later.

news

From now on, I'm going to blog mostly in swedish with an small explanation in the bottom of the post. I'm also going to put a Google translate button on the side of my blog when I've figured out how that works. Don't trust it though, you know how google translate is haha.

euthanasia coaster - the roller coaster of death

“Euthanasia Coaster” is a hypothetic euthanasia machine in the form of a
roller coaster, engineered to humanely – with elegance and euphoria –
take the life of a human being. Riding the coaster’s track, the rider is subjected
to a series of intensive motion elements that induce various unique experiences:
from euphoria to thrill, and from tunnel vision to loss of consciousness, and,
eventually, death. Thanks to the marriage of the advanced cross-disciplinary
research in space medicine, mechanical engineering, material technologies
and, of course, gravity, the fatal journey is made pleasing, elegant and
meaningful. Celebrating the limits of the human body but also the liberation
from the horizontal life, this ‘kinetic sculpture’ is in fact the ultimate roller coaster:
John Allen, former president of the famed Philadelphia Toboggan Company,
once sad that “the ultimate roller coaster is built when you send out twenty-four
people and they all come back dead. This could be done, you know.”

This roller coaster is not built in real life, but it's fully possible thanks to an engineer called Julijonas Urbonas. For more info, visit his site.